המושג הסיני של חיי נצח, שונה מהמושג המערבי, וכולל בתוכו לא רק הגנה מפני המוות, אלא גם שלווה, שמחה ואהבה ללא תנאי. זהו מצב מטאפיזי של שלמות ואחדות – צ’י יאנגי טהור וגולמי. החיבור ליאנג למרחב, פותח ממד קיומי נוסף, שבו הכל אפשרי והרמוני
האלכימאים הראשונים חיפשו את הדרך לזקק את היאנג הטהור באמצעות תהליך של הפיכת מתכות פשוטות לזהב. החיפוש, החל בניסיונות לרקוח שיקוי – אליקסר – Dan, ונבע מההנחה, שערבוב חומרים נבחרים על פי העקרונות הקוסמולוגיים ייצור את השיקוי הנכסף לחיי אלמוות.
בסין, אבן ה – Cinnabar, המנצנצת מתוך קדירת האלכימאי, מייצגת את תהליך השינוי, את הנישואים האלכימיים, המייצרים חיים חדשים. האלכימאים בודדו מאבן הCinnabar – את הכספית, כביטוי ליין, ואת הגופרית כביטוי ליאנג, ובחנו את היחסים הכימיים ביניהם באינספור צורות.
מאות שנים של ניסויים רבים ומגוונים, בחומרים ובמינונים שונים, ואלכימאים רבים, שמצאו את מותם על מזבח המדע, בהרעלת כספית. הכישלון הוביל לכך, שהיו גם אלכימיאים שהחלו לחפש אחר דרכי עבודה אישיות, פנימיות, שיובילו לחיי נצח. נוצרה האלכימיה הפנימית, שבה החיפוש התמקד במציאת “השיקוי הפנימי” והדרך להארה, בתוך הגוף.
המאסטרים של האליקסר הפנימי תרו אחר אמצעים להפקה ולהנעה של מרכיבי השיקוי בגוף. בעזרת צ’י קונג ומדיטציה, הם חיפשו דרכים לטיהור וזיכוך כדי להגיע לצ’י יאנגי טהור. הם העמיקו בתרגול ובהתבוננות כדי ללמוד ולהבין את תנועות הצ’י, ומתוך החיפוש הזה הם גילו וטיפחו את “שדות האליקסר” – Dantián -丹田. שלושת מחסני האנרגיה, הכורים, להתמרה, ליצירה ולהפצה של השיקוי המוזהב.
שלושת הדאן טיאנים נמצאים בין הטבור לעמוד השדרה, במרכז החזה ובמרכז הראש.
בעומקו של הגוף, בליבתו, קיימות אותן שלוש בריכות פנימיות, הממוקמות על ציר אנכי במרכז הגוף. בקודקוד הראש – הציר נפתח לשמיים, ובפרינאום – הציר משתרש עמוק אל פנים האדמה.
בדאן טאינים נאספים, משתנים ומזדככים שלושת האוצרות, החומרים הבסיסים שמרכיבים את האדם:
- התמצית (Jing) – השכבה הארצית העמוקה ביותר, התבניות לגוף הגשמי.
- ה – SHEN – האנרגיה השמיימית והרוחנית, באמצעותה חווים ומנחים את הגוף.
- הצ’י– הנשימה, האנרגיה החיונית, שמתווכת ומקשרת בין שתי השכבות, בין שמיים לארץ.
האלכימאי הפנימי לומד לתמוך ולכוון את תהליך הזיכוך. הוא אוסף בדאן טיאן התחתון את התמצית ומתמיר אותה לצ’י. בדאן טיאן האמצעי הצ’י הופך ל – ,SHEHוהלב מתרוקן. ובעליון ה – SHENהופך ל – Wu-ji (מרחב אין סופי) – המתרגל מתאחד עם היקום והטאו.
ניתן לומר שבדאן טיאן התחתון מתבצע העיבור, באמצעי ובעליון העובר גדל, ובסופו של התהליך – נולד האלכימאי, שהשתחרר מתוך גופו הגשמי ונעשה לישות רוחנית.
כדי להפעיל, לתמוך ולחזק את התנועה בין שלושת האוצרות, נוצרו במהלך השנים תרגולי צ’י קונג ומדיטציות שמפעילים ומטפחים את הזיכוך והטרנספורמציה האנרגטית.
הדאן טיאן התחתון – שדה האליקסר (השיקוי) לחיים ארוכים וחכמה
מיקום: בבטן התחתונה, באגן. במרכזו של משולש, הנוצר על ידי מתיחת קו בין הטבור – Ming Men (שממוקם בין חוליות מותניות 2 ו-3) – Hui Yin (הפרינאום, חיץ הנקבים), ראו תמונה למטה. קדקודו של המשולש פונה לאדמה.
האגן בנוי מארבע עצמות (Pubis, Ilium, IschiumוSacrum-), שמעניקות לו מבנה טבעתי רחב וחזק. קבוצות השרירים הגדולות ביותר בגוף נאחזות באגן ויוצרות את הבסיס לכל התנועות העיקריות בגוף. האגן הוא מרכז הגוף, שמחבר בין הטורסו לרגליים, ולכן הוא גם אזור מפתח ליציבה ולתנועה. הדאן טיאן התחתון, שהוא מרכז אנרגטי, ממוקם למעשה במרכז הכובד של הגוף הפיזי.
הדאן טיאן התחתון הוא המחסן של אנרגיית האבות והכליות. לכאן נאספות התמציות, האנרגיות החומריות, הצפופות והדחוסות ביותר. זיקוק האליקסר מתחיל כאן – איסוף, ערבוב ובישול של הצ’י שנאסף מהיקום עם האנרגיות הבסיסיות, התורשתיות, התמציות מתמוססות ומתרככות לצ’י. כפי שהקרח המוצק מתמוסס למים, כך התמציות הדחוסות משתנות לצ’י.
הבטן התחתונה היא הקדירה. הנשימה, שמכוונת אל הבטן התחתונה, מומשלת לאש, המחממת את גרעיני האורז, הלוא הם התמציות, שנאספות אל הדאן טיאן התחתון. האדים מסמלים את הצ’י שמופק בתהליך. התמצית מוטמרת לצ’י, שמיתמר אל החזה, אל הדאן טיאן האמצעי. ובמקביל נוצרת תנועה שזורמת ומניעה את הצ’י לסירקולציה אין סופית.
אז מהו אותו חומר שאצור בדאן טיאן התחתון, מה הוא אותו Jing? אותו מיצוי של לשד החיוניות? זהו הסוד של החיים הגשמיים והנראים, בעלי הצורה, הכוח המסתורי שמחבר אותי לשושלת שלי וגם לגורל ולמהלך חיי. הJing הוא גם המקור לכוחות הפיזיים, לעוצמה של הגוף, ליכולת שלו להשתקם ולהירפא.